Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
1. Stowarzyszenie Profilaktyczno- Edukacyjno- Terapeutyczne PROFIL, zwane w dalszej
części statutu Stowarzyszeniem, jest dobrowolnym zrzeszeniem osób fizycznych i
prawnych.
2. Stowarzyszenie działa na podstawie obowiązującego prawa, a w szczególności Ustawy
z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2017r., poz. 210), ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
(tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1817 z późniejszymi zmianami) i niniejszego statutu
3. Stowarzyszenie może używać nazwy skróconej Stowarzyszenie PROFIL.
4. Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Stowarzyszenie może posiadać logo na zasadach określonych w obowiązujących w tym
zakresie przepisach.
§2
1. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
2. Czas trwania stowarzyszenia jest nieograniczony.
3.Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej. Dla realizacji
swoich celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami
Rzeczypospolitej.
4. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Żary.
5. Fundacja prowadzi swoją działalność zgodnie z wytycznymi dla przedsiębiorstw
społecznych. Fundacja spełnia kryteria przedsiębiorstwa społecznego.
§ 3
Stowarzyszenie może współpracować, a także być członkiem krajowych i zagranicznych
stowarzyszeń i związków stowarzyszeń, o tym samym lub podobnym charakterze działania.
§ 4
1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników do prowadzenia swoich spraw.
2. Pracownikiem Stowarzyszenia może być:
a. osoba bezrobotna w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
z zastrzeżeniem, że liczba tych osób nie powinna być niższa niż 50%;
4
b. osoba niepełnosprawna, w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz
zatrudnianiu osób niepełnosprawnych; z zastrzeżeniem, że liczba tych osób nie powinna
być mniejsza niż 30%;
c. inna osoba, jeśli jest niezbędna do prowadzenia spraw stowarzyszenia, z tym
zastrzeżeniem, że liczba tych osób nie może przekraczać 20 % ogólnej liczby
zatrudnionych.
3. Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników na podstawie umowy o pracę, umowy
zlecenie lub umowy o dzieło, stosownie do charakteru świadczonej pracy.
4. Stowarzyszenie może pokrywać wydatki związane z integracją pracowników i członków.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposób ich realizacji
§ 5
Celami Stowarzyszenia są:
1) Działanie na rzecz promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej ze szczególnym
uwzględnieniem zdrowia psychicznego.
2) Profilaktyka, psychoedukacja oraz działalność terapeutyczna i poradnicza obejmująca
różne grupy społeczne, w tym:
a) Osoby zagrożone chorobami psychicznymi oraz cierpiące na choroby i zaburzenia
psychiczne,
b) Osoby niepełnosprawne,
c) Osoby starsze,
d) Osoby chorujące, ze szczególnym uwzględnieniem chorób onkologicznych,
e) Osoby uzależnione od środków psychoaktywnych, alkoholu i uzależnione
behawioralnie oraz osoby zagrożone uzależnieniem,
f) Osoby wykluczone społecznie oraz zagrożone wykluczeniem społecznym,
g) Osoby bezrobotne,
h) Osoby doświadczające przemocy,
i) Osoby stosujące przemoc,
j) Kobiety w ciąży i po porodzie,
k) Rodziny z dziećmi,
l) Inne jednostki lub grupy potrzebujące wsparcia (pomocy) leczenia.
3) Udzielanie pomocy osobom w kryzysie i osobom oraz rodzinom w trudnej sytuacji
społecznej, działalność na rzecz poprawy jakości życia tych osób oraz wyrównywania ich
szans.
4) Przeciwdziałanie przemocy i agresji.
5) Działalność charytatywna.
6) Działalność na rzecz mniejszości.
7) Profilaktyka HIV/AIDS.
8) Promocja aktywizacji społecznej oraz zawodowej osób wykluczonych społecznie
i zagrożonych wykluczeniem społecznym.
9) Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn.
10)Ochrona praw dziecka.
11) Działalność wspierająca społeczności lokalne.
12) Wspieranie nauki, oświaty, edukacji i wychowania.
13) Wspieranie kultury fizycznej, sportu i rekreacji.
14) Podnoszenie kwalifikacji specjalistów pracujących w dziedzinach opieki zdrowotnej,
edukacji, pomocy społecznej.
15) Integracja specjalistów o zróżnicowanym wykształceniu w celu poszukiwania
możliwości ich współdziałania w profilaktyce i rozwiązywaniu problemów rozwojowych
oraz zdrowotnych określonych grup pacjentów.
16) Popularyzowanie wiedzy dotyczącej współczesnych form profilaktyki, edukacji i
terapii wśród różnych grup zawodowych, w tym personelu pedagogicznego i
medycznego.
17) Wspieranie porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałanie zjawiskom
patologicznym.
18) Wspieranie działań na rzecz integracji europejskiej i współpracy ze społecznościami i
krajami spoza Unii Europejskiej.
19) Wspieranie alternatywnych form terapii.
20) Wspieranie organizacji wolontariatu.
§ 6
1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele o których mowa w § 5 poprzez prowadzanie
działalności odpłatnej pożytku publicznego w zakresie:
1) Prowadzenie analiz, statystyk, badań w zakresie oceny zagrożenia i procesów
psychologicznych dla osób zainteresowanych, organizacji i przedsiębiorstw.
2) Organizacja szkoleń specjalistycznych dla służby zdrowia, pracowników OPS,
PCPR, pracowników oświaty, służb mundurowych, w zakresie bezpiecznego
używania Internetu, ryzyka związanego z używaniem alkoholu i środków
psychoaktywnych.
3) Prowadzenie punktów konsultacyjnych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
osób zagrożonych uzależnieniem i uzależnionych, osób chorujących onkologicznie i
ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem osób pracujących w tygodniu /zmianowo/
poza granicami kraju, dyżury weekendowe.
4) Prowadzenie punktu badań neuropsychologicznych i psychologicznych dla osób
z podejrzeniem zaburzeń funkcji poznawczych, z zespołem otępiennym i innych
zaburzeń.
5) Prowadzenie warsztatów specjalistycznych i poradnictwa dla wybranych grup,
które zainteresowane są pracą nad swoimi problemami osobistymi i rozwojem, osób z
zaburzeniami psychicznymi, osób zagrożonych procesem uzależnienia i
uzależnionych.
6
2. Stowarzyszenie realizuje swoje cele o których mowa w § 5 poprzez prowadzenie
działalności nieodpłatnej pożytku publicznego w zakresie:
1) Prowadzenie analiz, statystyk, badań w zakresie profilaktyki i terapii.
2) Publikowanie artykułów profilaktycznych/ popularnonaukowych z obszaru
psychoprofilaktyki i terapii.
3) Organizacja konferencji naukowych w obszarach profilaktyki i terapii uzależnień,
obszarze zdrowia psychicznego, HIV/AIDS, w obszarze wsparcia osób chorujących
onkologicznie i ich rodzin.
4) Organizowanie kampanii i pikników profilaktycznych, biegów trzeźwościowych.
5) Wydawanie broszur i poradników profilaktycznych dla rodziców, w zakresie
bezpiecznego używania Internetu, ryzyka związanego z używaniem alkoholu i
środków psychoaktywnych, w obszarze wsparcia osób chorujących onkologicznie
oraz ich rodzin.
6) Organizacja szkoleń specjalistycznych dla służby zdrowia, pracowników OPS,
PCPR, pracowników oświaty, służb mundurowych, w zakresie bezpiecznego
używania Internetu, ryzyka związanego z używaniem alkoholu i środków
psychoaktywnych.
7) Prowadzenie punktów konsultacyjnych dla osób z zaburzeniami psychicznymi,
osób zagrożonych uzależnieniem i uzależnionych, osób chorujących onkologicznie i
ich rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem osób pracujących w tygodniu / zmianowo
/ poza granicami kraju, dyżury weekendowe.
8) Prowadzenie punktu badań neuropsychologicznych i psychologicznych dla osób
z podejrzeniem zaburzeń funkcji poznawczych, z zespołem otępiennym.
9) Prowadzenie telefonu zaufania dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób
zagrożonych uzależnieniem i uzależnionych.
10) Prowadzenie warsztatów specjalistycznych dla osób z zaburzeniami
psychicznymi, osób zagrożonych uzależnieniem i uzależnionych, osób chorujących
onkologicznie i ich rodzin.
11) Organizacja warsztatów i programów psychokorekcyjnych dla sprawców
przemocy, osób wykluczonych społecznie.
12) Prowadzenie strony internetowej promującej formy bezpiecznego używania
Internetu, gier sieciowych, portali społecznościowych, dotyczącej również zagrożeń
związanych z używaniem alkoholu i środków psychoaktywnych.
3. Działalność nieodpłatna i odpłatna pożytku publicznego będą rachunkowo wyodrębnione
w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników przy
uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.
§ 7
1. W wyjątkowych okolicznościach poszczególne osoby lub podmioty mogą być zwolnione z
odpłatności w przypadku korzystania z form działalności określonej w § 6 ust.1 pkt 2, 3,
4.
7
2. Dochód z działalności odpłatnej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie
może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział III
Działalność gospodarcza
§ 8
1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad
określonych w odrębnych przepisach. Działalność gospodarcza prowadzona będzie jedynie
w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Przed rozpoczęciem
działalności gospodarczej, Stowarzyszenie uzyska wymagane zezwolenia, koncesje lub
upoważnienie, jeżeli będzie to wymagane przez przepisy prawa. Dochód z działalności
gospodarczej Stowarzyszenia służyć będzie realizacji celów statutowych i nie może być
przeznaczony do podziału między jego członów.
2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową zgodnie z
przepisami obowiązującymi osoby prawne.
3. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w następujących dziedzinach:
86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana.
86.22.Z Praktyka lekarska specjalistyczna.
86.90.A Działalność fizjoterapeutyczna.
86.90.D Działalność paramedyczna.
88.10.Z Pomoc społeczna bez zakwaterowania dla osób w podeszłym wieku i osób
niepełnosprawnych.
88.99.Z Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana.
94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych.
94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej
niesklasyfikowanych.
Rozdział IV
Członkowie Stowarzyszenia – prawa i obowiązki
§ 9
1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być
jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
2. Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
a) Zwyczajnych,
b) Wspierających,
c) Honorowych.
§ 10
8
1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która posiada
obywatelstwo polskie, zainteresowana merytoryczną pracą i realizacją celów statutowych.
2. Członkowie założyciele Stowarzyszenia stają się Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia
z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o zarejestrowaniu Stowarzyszenia.
3. Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd po złożeniu pisemnej deklaracji o przystąpieniu
do Stowarzyszenia, zawierającej zobowiązanie do przestrzegania obowiązków członka
Stowarzyszenia oraz na podstawie pisemnej rekomendacji dwóch członków
Stowarzyszenia.
4. Członkowie wprowadzający mają obowiązek zapoznać kandydata na członka ze statutem
Stowarzyszenia, a w szczególności z celami Stowarzyszenia i formami ich realizacji.
5. Od decyzji Zarządu przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od daty przyjęcia uchwały
przez Zarząd do najbliższego Zgromadzenia Stowarzyszenia.
§11
Członek zwyczajny ma w szczególności prawo do:
1. Czynnego i biernego prawa wyborczego władz Stowarzyszenia.
2. Uczestniczenia we wszystkich formach działalności statutowej Stowarzyszenia.
3. Wyrażania opinii, zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz Stowarzyszenia.
4. Odwołania się do Zgromadzenia Stowarzyszenia, w razie skreślenia z listy członków
Stowarzyszenia oraz innych uchwał Zarządu w terminie 30 dni od daty doręczenia
uchwały Zarządu.
5. Korzystania ze świadczeń, lokali i urządzeń Stowarzyszenia na warunkach określonych
przez Zarząd.
6. Korzystania z innych możliwości jakie stwarza swoim członkom Stowarzyszenie, w tym z
pomocy organizacyjno-technicznej oraz poradnictwa Stowarzyszenia.
7. Wglądu do protokołów Zgromadzenia Stowarzyszenia i sprawozdań z działalności.
8. Posługiwania się emblematami, logiem i świadectwem członkowskim.
9. Udziału w zebraniach, odczytach, konferencjach, szkoleniach i innych imprezach
organizowanych przez Stowarzyszenie, zgodnie z regulaminem ustalonym przez Zarząd.
§12
Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
1. Przestrzegania postanowień statutu i regulaminów oraz stosowania się do uchwał władz
Stowarzyszenia.
2. Aktywnego udziału w realizacji celów Statutowych Stowarzyszenia.
3. Regularnego płacenia składek członkowskich.
4. Przestrzegania norm współżycia koleżeńskiego i samopomocy koleżeńskiej.
5. Brać udział w Zgromadzeniach Stowarzyszenia
9
§13
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna
deklarująca wsparcie finansowe na rzecz Stowarzyszenia, a także pomoc rzeczową lub
merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
2. Członkiem wspierającym zostaje przyjęty w poczet członków uchwałą Zarządu po
złożeniu pisemnej deklaracji.
3. Członek wspierający ma prawo czerpać z doświadczeń i metod wypracowanych przez
Stowarzyszenie.
4. Członek wspierający działa w Stowarzyszeniu za pośrednictwem swojego przedstawiciela.
5. Do obowiązków Członka wspierającego należą postanowienia zawarte w § 12 niniejszego
statutu z wyjątkiem pkt 3 oraz realizacja ustaleń deklaracji wsparcia.
6. Członkowi wspierającemu przysługują uprawnienia określone w § 11 z wyjątkiem pkt. 1-
5. Do ustania stosunku członka wspierającego stosuje się postanowienia § 15 z wyjątkiem
ust. 2 pkt 1). Członek wspierający może utracić członkostwo na skutek dezaktualizacji
deklarowanego wsparcia.
§ 14
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która wniosła
szczególny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
2. Nadanie członkostwa honorowego następuje za zgodą danej osoby, uchwałą Zgromadzenia
na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.
3. Członek honorowy posiada uprawnienia określone w § 11 z wyjątkiem pkt 1-5, a ponadto
zwolniony jest od płacenia składek członkowskich.
4. Członkostwa honorowego pozbawia Zgromadzenie w drodze uchwały na wniosek
Zarządu.
§ 15
1. Utrata członkostwa zwyczajnego następuje w wyniku:
1) pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
2) skreślenia z listy członków Stowarzyszenia,
3) wykluczenia członka ze Stowarzyszenia.
2. Skreślenie z listy członków zwyczajnych Stowarzyszenia może nastąpić w razie:
1) nie płacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 1 rok, pomimo pisemnego
upomnienia i wyznaczenia dodatkowego terminu na uregulowanie nieopłaconych składek,
2) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka Stowarzyszenia.
3. Wykluczenie członka zwyczajnego może nastąpić w razie:
1) łamania statutu i nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia,
2) działanie na szkodę Stowarzyszenia,
10
3) nie uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia.
4. Stwierdzenie utraty członkostwa w Związku następuje na podstawie uchwały Zarządu
Stowarzyszenia.
5. Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa, zainteresowanemu przysługuje
odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków w terminie 30 dni od daty jej doręczenia.
Decyzja Walnego Zgromadzenia Członków jest ostateczna.
Rozdział V
Władze Stowarzyszenia
§16
1. Władzami Stowarzyszenia są:
a. Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia zwane dalej Zgromadzeniem,
b. Zarząd Stowarzyszenia zwany dalej Zarządem,
c. Komisja Rewizyjna.
2. Nie można być jednocześnie członkiem Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
3. Kadencja wszystkich władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa
się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
4. Stanowiska w organach organizacji mogą pełnić jedynie osoby niekarane za przestępstwa
popełnione z winy umyślnej.
5. Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje społecznie i nie pobierają za nie
wynagrodzenia.
6. Władze Stowarzyszenia podejmują decyzje w formie uchwał, które zapadają zwykłą
większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do
głosowania, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§ 17
1. Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Zgromadzenie może być zwyczajne
lub nadzwyczajne. Obrady zgromadzenia są jawne.
2. W Zgromadzeniu obok władz Stowarzyszenia mogą brać udział z głosem doradczym
osoby zaproszone przez Zarząd.
3. Zgromadzenie zwyczajne odbywa się przynajmniej raz do roku, natomiast sprawozdawczo
– wyborcze co 4 lata.
4. Zgromadzenie zwołuje Zarząd, który co najmniej na 14 dni przed terminem zgromadzenia
zawiadamia pisemnie członków o jego terminie i miejscu obrad.
5. Wraz z zawiadomieniem członkowie Stowarzyszenia otrzymują porządek obrad
Zgromadzenia, zawierający: projekty uchwał lub stanowisk, wolne wnioski i sprawy
wniesione. Porządek obrad nie może ulec zmianie, chyba że Zgromadzenie podejmie taką
decyzję bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 1/2 członków
Zgromadzenia.
11
6. Zgromadzenie nadzwyczajne może zostać zwołane z ważnych powodów przez Zarząd.
7. Zarząd ma obowiązek zwoływania Nadzwyczajnego Zgromadzenia na wniosek Komisji
Rewizyjnej lub na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych
Stowarzyszenia.
8. Nadzwyczajne zgromadzenie powinno być zwołane w nieprzekraczalnym terminie jednego
miesiąca od daty otrzymania przez Zarząd wniosku i obraduje nad sprawami dla których
zostało zwołane.
9. O terminie Nadzwyczajnego zgromadzenia członkowie są informowani na co najmniej 7
dni przed jego odbyciem wraz z tematem i celem Zgromadzenia.
10. Okresem sprawozdawczym jest rok kalendarzowy.
§ 18
Do kompetencji Zgromadzenia należy:
1) określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
2) uchwalanie zmian statutu,
3) wybór Prezesa Stowarzyszenia, Zarządu, Komisji Rewizyjnej,
4) udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
5) rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
6) uchwalanie regulaminu Zarządu,
7) uchwalanie budżetu,
8) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń
członkowskich na rzecz Stowarzyszenia,
9) wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
10) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia,
11) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub
jego władze,
12) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
13) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
14) podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
§ 19
1. W razie braku quorum określonego w §17 pkt 5 Zarząd zwołuje Zgromadzenie w tym
samym dniu, po upływie 30 minut. Zgromadzenie zwołane w tym terminie może podjąć
uchwałę bez względu na liczbę obecnych członków.
2. Uchwały Zgromadzenia w sprawie uchwalenia statutu lub jego zmiany oraz odwołania
przed upływem kadencji władz Stowarzyszenia podejmowane są większością
kwalifikowana 2/3 głosów, przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
§ 20
12
Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami
Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz. Zarząd
Stowarzyszenia jest odpowiedzialny za przestrzeganie postanowień Statutu, regulaminów i
wykonywanie uchwał Zgromadzenia Stowarzyszenia.
§ 21
1. Zarząd składa się z 4 osób, w tym Prezesa, dwóch Wiceprezesów oraz Skarbnika,
wybieranych przez Zgromadzenie spośród kandydatów przedstawionych przez członków
Stowarzyszenia.
2. Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za
przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. W razie ustąpienia członka Zarządu, jego śmierci, niemożności pełnienia przez niego
funkcji członka Zarządu przez okres ponad 6-ciu miesięcy oraz w przypadku skazania
prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub
przestępstwo skarbowe – mandat wygasa.
4. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu z przyczyn określonych w pkt 3
Zarząd Stowarzyszenia może powołać do swego grona członka spośród kandydatów
zgłoszonych do Zarządu na Zgromadzeniu Stowarzyszenia według kolejności uzyskanych
głosów, przy czym liczba osób powołanych nie może przekraczać 1/2 składu Zarządu.
5. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż co 6 miesięcy.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes.
6. W zebraniu Zarządu może brać udział Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
z głosem doradczym.
7. Posiedzenie Zarządu musi zostać zwołane na pisemny wniosek co najmniej 1/3 członków
Zarządu lub Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
8. Uchwały Zarządu są podejmowane na posiedzeniu oraz w trybie korespondencyjnym bez
zwoływania posiedzenia poprzez pisemną akceptację lub odrzucenie uchwały przez
każdego członka Zarządu.
9. Przy równej liczbie głosów przy podejmowaniu uchwał decyduje głos Prezesa Zarządu.
10. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot
uzasadnionych kosztów.
11. W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach między
nimi, Stowarzyszenie reprezentuje członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale
tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą Zgromadzenia.
§ 22
Do kompetencji Zarządu należy:
1) realizacja celów Stowarzyszenia,
2) kierowanie działalnością Stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami statutu , wytycznymi
i uchwałami Zgromadzenia,
3) sporządzanie planów pracy i budżetu,
13
4) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
5) przygotowywanie projektów uchwał,
6) podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
7) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
8) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
9) podejmowanie decyzji o podjęciu i przedmiocie działalności gospodarczej oraz jej
organizacja i prowadzenie,
10) przyjmowanie i skreślanie członków Stowarzyszenia oraz prowadzenie ich ewidencji,
11) występowanie do Zgromadzenia z wnioskiem o honorowe członkostwo,
12) podejmowanie uchwał o przystąpieniu do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych,
13) udzielanie pełnomocnictw do podpisywania umów w imieniu Stowarzyszenia,
14) prowadzenie dokumentacji z działalności Stowarzyszenia,
15) powoływanie w miarę potrzeb komisji i zespołów do realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 23
1. Komisja Rewizyjna jest kolegialnym organem kontroli i nadzoru, powołanym do
sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Niepodlegającym organowi
zarządzającemu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej i nadzoru.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą co najmniej trzy osoby w tym Przewodniczący
Komisji, wybierane przez Zgromadzenie.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej:
a. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku
pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia;
b. nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej i
przestępstwo skarbowe;
c. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych
kosztów.
4. Członkom Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo do zwrotu uzasadnionych wydatków,
poniesionych w związku z wykonywaniem zadań statutowych.
§ 24
Do obowiązków i praw Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
2) składanie wniosków i sprawozdań z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków,
3) prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu o ile jest
to uzasadnione wynikami kontroli przeprowadzonej przez Komisję Rewizyjną,
4) składanie wniosków w sprawie absolutorium dla władz Stowarzyszenia,
5) składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu Członków,
6) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli oraz
żądanie wyjaśnień.
7) przyjmowanie wszelkich zażaleń, odwołań i wniosków od członków Stowarzyszenia,
14
8) kontrola opłat składek członkowskich i innych finansów Stowarzyszenia.
Rozdział VI
Komisja konsultacyjno- doradcza
§ 25
1. Z chwilą zatrudnienia w Stowarzyszeniu pracowników w liczbie nie mniejszej niż 10,
Zgromadzenie powołuje Komisję konsultacyjno- doradczą, w skład której wchodzić będzie
3 przedstawicieli pracowników Stowarzyszenia.
2. Wyboru i odwołania przedstawicieli pracowników dokonuje Zgromadzenie spośród
pracowników Stowarzyszenia w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
Przedstawiciele pracowników powoływani są na okres 4 lat.
3. Komisja konsultacyjno- doradcza reprezentuje interesy pracowników zatrudnionych w
Stowarzyszeniu i współuczestniczy w zarządzaniu Stowarzyszeniem.
4. Komisja konsultacyjno- doradcza stanowi ciało doradcze Stowarzyszenia, wobec czego nie
stanowi ona organu Stowarzyszenia.
5. Zadaniem Komisji konsultacyjno- doradczej jest opiniowanie projektów uchwał
Zgromadzenia i Związku w zakresie istotnych spraw dotyczących Stowarzyszenia, w
szczególności działalności gospodarczej i statutowej Stowarzyszenia, statutu, podziału
nadwyżki bilansowej.
6. Komisja konsultacyjno- doradcza ma prawo do zgłaszania projektów uchwał pod obrady
Zgromadzenia i Zarządu w zakresie jak w ust. 5.
Rozdział VII
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 26
Majątek Stowarzyszenia stanowią jego nieruchomości, ruchomości i fundusze oraz prawa
niematerialne otrzymane lub nabyte na własność.
§ 27
Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
1. składki członkowskich,
2. darowizny, spadki, zapisy,
3. dochody z własnej działalności statutowej,
4. dochody z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub użytkowaniem
Stowarzyszenia,
5. dotacje, subwencje i ofiarności publiczne,
6. wpływy z odpłatnej działalności statutowej,
15
7. wpływy z prowadzenia działalności gospodarczej.
8. odsetki bankowe,
9. dywidendy,
10. wpływy z prac wykonywanych przez członków Stowarzyszenia na rzecz jego budżetu,
11. dochody z innych działań prawnie dopuszczalnych.
§ 28
1. Dochody Stowarzyszenia określone w § 27 pkt 2 mogą być użyte na realizację celów
Stowarzyszenia z poszanowaniem woli donatorów, spadkodawców i zapisodawców.
2. W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia odpowiednie oświadczenia wymagane
prawem składa Zarząd.
3. Majątek Stowarzyszenia może być użyty wyłącznie na cele określone w Statucie,
4. Wszelkie środki pieniężne, mogą być przechowywane wyłącznie na koncie
Stowarzyszenia.
5. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zarząd zobowiązany jest zarządzać majątkiem Stowarzyszenia zgodnie z wymaganiami
prawa i zasadami ustalonymi przez Zgromadzenie.
6. Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje
Zarząd.
7. Dochody z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służą wyłącznie realizacji celów
statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między jego członków.
8. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w
stosunku do jej członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie,
członkowie Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz pracownicy organizacji pozostają w
związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do
drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych
dalej „osobami bliskimi”,
b) przekazywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jej członków, członków Zarządu, Komisji
Rewizyjnej lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do
osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na
preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków Zarządu,
Komisji Rewizyjnej lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w
stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego
celu Stowarzyszenia.
§ 29
1. Rokiem obrachunkowym i sprawozdawczym Stowarzyszenia jest rok kalendarzowy.
2. W celu wzmocnienia potencjału Stowarzyszenia tworzy się fundusz niepodzielny.
16
3. Nadwyżka bilansowa podlega podziałowi w częściach równych (po 50%) na podstawie
uchwały Stowarzyszenia i jest przeznaczona na:
a. zwiększenie funduszu niepodzielnego,
b. działalność pożytku publicznego, prowadzonej na rzecz społeczności lokalnej, na terenie
której działa Stowarzyszenie.
§ 30
1. Do reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz upoważnieni są Prezes Zarządu, I
Wiceprezes Zarządu, II Wiceprezes Zarządu oraz Skarbnik samodzielnie. Do zawierania
umów, udzielania pełnomocnictwa i składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych
wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
2. Umowę o prace podpisuje pełnomocnik Zarządu.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe- zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 31
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje
Walne Zgromadzenie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów, przy obecności
co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
2. Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia, na zaopiniowany przez Komisję
Rewizyjną pisemny wniosek Zarządu, podejmuje Walne Zgromadzenie Członków
większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zgromadzenie Członków
określa sposób jego likwidacji oraz cel na jaki przeznaczony zostanie majątek
Stowarzyszenia i powołuje Komisje Likwidacyjna Stowarzyszenia.
4. W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy Ustawy
Prawo o Stowarzyszeniach (t. j. Dz.U. z 2017 r., poz. 210 z późniejszymi zmianami).
Przewodniczący: Sekretarz:
Dorota Grolewska Anna Hercik